zaterdag 26 maart 2011

kopen, kopen, dan kijken: Dracula pop-up

Mijn moeder kwam deze "grafische pop" tegen en nam haar voor me mee. Het verhaal is gebaseerd op Bram Stokers "Dracula", een gothische briefroman waar ik rond mijn 14e door geobsedeerd raakte.
Ik las het simultaan met mijn beste vriendin: we spraken elke dag af tot welke pagina we mochten doorlezen, zodat we er de volgende dag over konden praten zonder dat de één meer wist dan de ander. Ik steggelde altijd. Daar kwam mijn vriendin al gauw achter toen ik me in mijn enthousiasme versprak (Ik, licht schuimbekkend: "En als ze in Lucy's grafkelder zijn, o, ik dacht dat ik doodging..." Zij: "WAAATT?!").


Eén moment is me specifiek bijgebleven. Ik had het leesproces geritualiseerd: normaliter lag ik op bed, maar voor dit boek ging ik in mijn rieten stoel zitten met een omslagdoek om mijn schouders. Het was herfst, natte bladeren waaiden tegen mijn slaapkamerraam. Toen begonnen de waakhonden van de villa verderop ineens te huilen. Dat deden ze anders nooit. Ze klonken echt als wolven in de verte. Heel mooi en griezelig was dat.

Na "Dracula" gingen we over op de boeken van Anne Rice. Mijn verliefdheid op Lestat was zo hevig dat het pijn deed. Ik dacht er serieus over om bij de tandarts vampiertanden in te laten zetten. Dat kon, dat had ik gezien bij Kopspijkers.

Over de obsessie van tienermeisjes met vampiers moeten proefschriften vol geschreven zijn.



 

 

Verder zijn pop up-boeken altijd geweldig. Zelfs als ze niet zo geweldig zijn.













4 opmerkingen:

  1. Leuk! Dracula, ja, niet te weerstaan. Het zal wel het bad boy imago zijn waar de meisjes op vallen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 't Heeft ook te maken met eeuwige schoonheid (ondood) en veilige erotiek (halsbijten). Beiden erg aanlokkelijk voor 14-jarige maagdjes. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Merel: Hmm, een oude dode vent die je nek leegt zuigt is safe sex... tsssk. Dat krijg je van al die christelijke onthoudingen voor het huwelijk. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Grapjas. ;-) Dracula & Lestat & Louis zijn anders superrrknap, ondanks hun leeftijd. En met veilig bedoelde ik natuurlijk: niet-bedreigend. Ik, en met mij vele leeftijdgenootjes, had enorme neukangst.

    BeantwoordenVerwijderen