dinsdag 5 april 2011

all play & no work: speel-en-doe-oehoe

speel-en-doe-oehoe, detail
Dit is een van de stomste speel-en-doe-boeken die ik ooit gezien heb. Ik kocht het voor 69 cent bij Dirk van den Broek.


Het boek gaat dus over bosdieren. In een afzichtelijk lettertype, en de ik-vorm, worden daar niet zo heel erg opzienbarende feitjes over opgelepeld.
Ik prik”, informeert ons de egel. “Het lijkt alsof ik zwarte sokjes draag,” weet de vos te vertellen. 

Bij deze verrukkelijke trivia horen kleurenkiekjes die ons moeten helpen de beesten in het wild te herkennen. Ernaast staat een kleurplaat die alles wat we net over zijn uiterlijk geleerd hebben weer ontkracht.

de eekhoorn heeft "pluimpjes aan de oren, een mooie pluimstaart en scherpe klauwen"


De centerfold is een stickervel met foto's. Die stickers moet je bij de juiste beesten plakken. Daarvoor hebben ze speciaal puzzelstukvormige gaten in de foto's gemaakt.


Dit alles zou dus “beestachtig leuk!” moeten zijn. Dat is het niet. Ik moest het helemaal zelf leuk maken. Zoals de meeste dingen in het leven.

lekker kleuren met potlood & acrylverf

Dit is overigens geen oehoe, maar een kerkuil. Die geen "oehoe" blijkt te zeggen, maar schril krijst. Zo leerde ik toch iets nieuws.

5 opmerkingen:

  1. Aawww... Ik vinnem cute, maar dat komt dan vast door de bewerkte afbeelding...
    "Ik eet muizen", zegt de uil.
    "Waa---Pieppp..."
    "Gloehoep"
    Het werkt wel inspirerend. Dat was mijn flauwste dialoog ooit... Nice!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha! Maarrr ik denk dat ik je naar de kroon kan steken.

    "Au!"
    "Auw!"
    "Auwie!"
    "Oei!"
    "Au!"
    "Au-au!"

    Dat was de dialoog bij egeltjessex.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Werkelijk?

    "Eh? Pardon?"
    -roetsj-
    "Eghem"
    -roetsjroets-
    "Ku-ug" (reporter Bookie-Lookie kucht(red.)
    -roetsj-
    *boom trilt vervaarlijk*
    "Auw!"
    "Ohsorryhardenootnietvieluitdeboomikbenmeneereekhoornenikpraatheelsnelzehebbugezegddatikgeennootjesmeermoetslikkenwerktnietechtwantzezijnzolekkerenikkanergewoonnievanafblijvenweetje"
    -roetsjroetsjeroetsj-

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wow! great work! misschien een nieuwe publicatie maken?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. M'n eigen speel-en-doe-boek! Wat een goed idee. Ik weet volgens mij veel interessantere dingen over dieren te vertellen dan de "schrijvers" van dit broddelwerk.

    BeantwoordenVerwijderen