maandag 18 april 2011

denkend aan axolotls

Julio Cortázar is een van de grootste Zuid-Amerikaanse schrijvers, in één adem genoemd met Márquez en Borges. Hier in Nederland is hij tamelijk obscuur. Zelf kwam ik hem pas een jaar of drie geleden op het spoor, dankzij Barcelonese vrienden. En dankzij Cortázar kwam ik op het spoor van de axolotl.















De tekening hierboven is een fragment uit mijn verstripping van Cortazars briljante verhaal Axolotl. Het gaat over iemand die geobsedeerd raakt door de axolotls in de Parijse Jardin des Plantes. Het werkt besmettelijk.



Artis heeft ze ook. Ze fotograferen moeilijk omdat het in het Aquarium erg donker is en het glas erg dik.

Onlangs zat ik Lost Highway voor de x-te keer te kijken, in mijn eentje in het donker met het geluid hard aan. Voor het eerst vielen me de schilderijen in het huis van Fred en Renee op.


In Photoshop ben ik er vlak voor gaan staan, met het licht aan.


Volgens mij is dat een axolotl. 

bewijs?
De trivia-categorie op IMDB vertelt dat de schilderijen zijn gemaakt door David Lynch' ex-vrouw. Ik neem aan dat het gaat om Mary Sweeney, die buiten zijn partner ook jarenlang de editor en producent van zijn films was (o.a. van Lost Highway). 
Ik vraag me af in hoeverre het schilderij op de film is afgestemd. In zowel Axolotl als Lost Highway komt een bizarre gedaanteverwisseling voor. Of is het gelukkig toeval?

"Hij zag niet dat zij het waren die mij langzaam met hun ogen verslonden."
De tekst van Cortázars verhaal vind je hier. De verstripping is vooralsnog ongepubliceerd. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten